Tidigare har två samråd hållits, men de har handlat om andra delar av jätteprojektet att dra Roslagsbanan till Odenplan och T-centralen. I det nu pågående samrådet som inleddes den 5 april är fokus delsträckan mellan stationerna Universitetet och Odenplan och hur den ska dras.
– Förhoppningen är vi får in så konkreta och tydliga kommentar och synpunkter som möjligt utifrån bland annat lokalkännedomen. Allmänheten kan ha viktiga perspektiv som vi inte har lyckats identifiera än, säger Simon Murray.
De sju alternativen benämns med bokstäver från B till L. Några bokstäver i ordningen saknas, det beror på att det funnits andra alternativ som valts bort under arbetets gång.
Sticker ut mest
Förslagen påverkar närområdet på olika sätt, men Simon Murray ser två förslag som sticker ut mest.
– B startar väldigt mycket mer norrut och påverkar den befintliga stationen Universitetet. Det gör inte riktigt de andra alternativen. En annan ytterlighet skulle kunna vara alternativ G som går in ganska kraftigt i nationalstadsparken vilket riskerar att skapa en barriär där. Men det finns positiva effekter som skulle kunna väga upp det alternativet, till exempel med avseende på tekniskt genomförande och kostnadsbild. I slutändan är det den sammanvägda helheten som avgör, säger han.
Samrådet pågår till den 28 april. På regionens hemsida finns ett formulär att fylla i för de som vill tycka till. I början av vecka hade 315 kommentarer inkommit.
Så ser förslagen ut i korthet
Förslag B: Går från den befintliga sträckningen ovan jord till ny tunnel via ett tråg norr om Vetenskapsakademin. Stationen Universitetet flyttas.
Illustration:WSP/Region Stockholm
Förslag C: Går från Roslagsbanans nuvarande sträckning direkt söder om station Universitetet till nybyggd tunnel i berget via ett tråg och betongtunnel.
Illustration:WSP/Region Stockholm
Förslag F: Alternativet ansluter till befintlig del av banan norr om Albano. Går sedan under marken i tunnel via ett tråg och betongtunnel. Förslaget passerar nära Värtabanan och några av tunnlarna i Norra länken.
Illustration:WSP/Region Stockholm
Förslag G: Tågen ansluter till befintliga spår söder om bron över Roslagsvägen. Därefter går tågen österut på en bank och bro. Något söder om Värtabanan övergår alternativet i bergtunnel.
Illustration:WSP/Region Stockholm
Förslag H: Ansluter söder om bron över Roslagsvägen. Sedan fortsättning öster om befintlig bana för att därefter ta vägen via ett tråg och betongtunnel ner under jord i bergtunnel.
Illustration:WSP/Region Stockholm
Förslag K: Ligger i Roslagsbanans nuvarande sträckning från bron över Roslagsvägen till i höjd med Albano. I höjd med Värtabanan sker övergången till en bergtunnel, via tråg och betongtunnel.
Illustration:WSP/Region Stockholm
Förslag L: Ansluter söder om bron över Roslagsvägen. Sedan går tågen väster om befintlig Roslagsbana och ner i en bergtunnel norr om Albano.
Illustration:WSP/Region Stockholm
Källa: Region Stockholm
Allmänheten kan ha viktiga perspektiv som vi inte har lyckats identifiera än